| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" |  +/-  |  "Μας ακούνε"  |  Fundamentalist  |  Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Δευτέρα, 00:01 - 20/12/2021

 

 

του Kai-Fu Lee*
 
Πριν από δύο χρόνια, η πρωινή θέα από το γραφείο μου στο βόρειο Πεκίνο ήταν ένα «φίδι» από μποτιλιαρισμένα αυτοκίνητα. Σήμερα, κοιτάζω κάτω και βλέπω ένα κύμα από κίτρινα και πορτοκαλί δίτροχα, καθώς οι εργαζόμενοι πηγαίνουν στη δουλειά τους με «έξυπνα» ποδήλατα, τα οποία έχουν μεταμορφώσει τις ώρες αιχμής στις πιο πολυάσχολες πόλεις της Κίνας. Σε λιγότερο από έναν χρόνο, η Mobike (στην οποία επένδυσε και η δική μου εταιρεία κεφαλαίων επιχειρηματικού κινδύνου) έφθασε τις 25 εκατ. μετακινήσεις την ημέρα. Αυτό αποτυπώνει μια ακόμα δύναμη που θα γίνει εξαιρετικά πιο ανατρεπτική - τα σύνορα μεταξύ του online και του offline κόσμου εξαλείφονται.
 

 
Τα ποδήλατα αυτά δεν είναι τα σκουριασμένα καρούλια που ίσως έχετε δει σε παλιές ασπρόμαυρες φωτογραφίες από την πρωτεύουσα της Κίνας. Είναι εξοπλισμένα με GPS που τροφοδοτείται από ηλιακό πάνελ, καθώς και με επιταχυντή, Bluetooth και ανιχνευτή thermos. Τόσο το σύστημα NFC (επικοινωνία Κοντινού πεδίου) όσο και τα μικρόφωνα ενεργοποιούνται μέσω Smartphone. Για να κάνεις εγγραφή ώστε να χρησιμοποιήσεις ένα ποδήλατο, πληρώνεις μέσω του τηλεφώνου σου και η έξυπνη κλειδαριά του ποδηλάτου ανοίγει αυτόματα.
 
Καθώς ποδηλατείς στην πόλη, οι διάφοροι αισθητήρες μεταδίδουν τις συντεταγμένες της θέσης σου και άλλα δεδομένα σε έναν διακομιστή στο νέφος. Κάθε ημέρα, εκατομμύρια ποδηλάτες κάνουν πετάλι στους δρόμους των κινεζικών μεγαλουπολεων και παράγουν 20 terabytes δεδομένων, τα οποία ανατροφοδοτούν τους διακομιστές νέφους της Mobilke - διασυνδέοντας έτσι ανθρώπους, ποδήλατα, δρόμους και προορισμούς σε ένα από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως δίκτυα του Ίντερνετ των Πραγμάτων. Οι διακομιστές της Mobike χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη (AI) για να αναλύουν μοτίβα κυκλοφορίας και να εξισορροπούν προσφορά και ζήτηση, μεγιστοποιώντας έτσι χρήση και ενημερώνοντας εγκαίρως την εταιρεία για τυχόν προβλήματα.
 
Ονομάζω αυτόν τον φουτουριστικό -αλλά επικείμενο- κόσμο «ΟΜΟ» (online merges with offline, συγχώνευση του online με το offline). Τέσσερις είναι οι παράγοντες που επιτρέπουν την έλευση του ΟΜΟ: γρήγορη διάδοση των smartphones, συστήματα πληρωμών με απρόσκοπτη λειτουργία, φθηνότεροι και καλύτεροι αισθητήρες και, τέλος, η πρόοδος της ΑΙ. Σε καθέναν από τους τομείς αυτούς, η Κίνα κινείται με εξαιρετικά μεγάλη ταχύτητα και δείχνει έτοιμη να ζήσει πρώτα το OMO μέλλον.
 
Αυτή τη στιγμή στην Κίνα υπάρχουν 731 εκατ. άνθρωποι που κρατούν στο χέρι τους Smartphone, το οποίο διαθέτει GPS και άλλους αισθητήρες. Το 70% αυτών περίπου χρησιμοποιεί για ψηφιακές πληρωμές το τηλέφωνο, αντί της πιστωτικής ή των μετρητών. Αυτές οι απρόσκοπτες ψηφιακές πληρωμές πραγματοποιούνται σχεδόν στιγμιαία, συνήθως δεν επιβαρύνονται με τέλη, δεν έχουν ελάχιστο όριο αγορών και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από άτομο προς άτομο (όχι μόνο από άτομο προς επιχείρηση, όπως με τις πιστωτικές κάρτες).
Τα τελευταία τρία χρόνια, αυτός ο νέος τρόπος να αγοράζεις πράγματα έχει σαρώσει την κινεζική οικονομία. Τα συστήματα εύκολων ψηφιακών πληρωμών έχουν προετοιμάσει το έδαφος όχι μόνο για τη Mobike, αλλά και για την Didi (την Uber της Κίνας), τη Meituan (παραδίδει περισσότερα από 10 εκατ. έτοιμα γεύματα την ημέρα) και πολλές άλλες νέες εταιρείες. Πολλές από αυτές επεκτείνονται πλέον διεθνώς.
 
Τη χρονιά που έχουμε μπροστά μας, ακόμα περισσότεροι αισθητήρες θα προστεθούν σε περισσότερα εργαλεία της καθημερινότητας, παράγοντας πιο πολλά δεδομένα. «Συμβάντα» όπως η τοποθεσία, Οι κινήσεις, ακόμα και η ταυτότητα ενός ατόμου θα καταγράφονται από τους αισθητήρες αυτούς και θα μεταδίδονται ηλεκτρονικά. Οι πληροφορίες θα συνδυάζονται με online δεδομένα και θα αναλύονται με χρήση AI, μεταμορφώνοντας έτσι το μέλλον πολλών τομέων οικονομικής δραστηριότητας.
 
Τα «αυτόνομα καταστήματα», όπως το F5 Future Store (στο οποίο ομοίως έχει επενδύσει η εταιρεία μου), που εδρεύει στην Guangzhou, αναπτύσσουν άλλο ένα πρότυπο για OMO. Το F5 πουλά ευρείας κατανάλωσης προϊόντα που βρίσκει κανείς στα κοινωνικά παντοπωλεία, συμπεριλαμβανομένων ζεστών γευμάτων. Όπως το Amazon Go, το F5 είναι πλήρως αυτόνομο (όλα γίνονται από μηχανές), από την προετοιμασία του γεύματος μέχρι την πληρωμή. Αλλά το F5 είναι μεταβλητής κλίμακας και κερδοφόρο, γεγονός που το φέρνει ένα βήμα μπροστά από το Amazon Go. Στο μέλλον, τα καταστήματα αυτά θα είναι εξοπλισμένα με αισθητήρες που μπορούν να διακρίνουν την ταυτότητα, τις κανήσεις, τη συμπεριφορά, ακόμα και την πρόθεση, τόσο απρόσκοπτα όσο το να κλικάρει κανείς σε μια ιστοσελίδα ηλεκτρονικού εμπορίου.
 
Ένα τελευταίο παράδειγμα είναι η εκπαίδευση. Η εκμάθηση γλωσσών, η οποία είναι εξαιρετικά δημοφιλής στην Κίνα, θα συνδυάζει γηγενείς διδάσκοντες που παραδίδουν μαθήματα εξ αποστάσεως, ντόπιους βοηθούς για να διατηρούν ευχάριστη αν ατμόσφαιρα, αυτόνομο λογισμικό που διορθώνει την προφορά και αυτόνομο εξοπλισμό που βαθμολογεί τις εργασίες και τα τεστ. Οι επενδύσεις μας στις εταιρείες VIPKID, Boxfish και Septnet έχουν ήδη προσφέρει τέτοιες δυνατότητες σε σχολεία και κέντρα κατάρτισης στην Κίνα.

Ένας θαυμαστός καινούριος κόσμος
 
Μόλις υπάρξουν περισσότεροι αισθητήρες σε αυτοκίνητα, καταστήματα, εμπορικά κέντρα, κλινικές και σχολεία, όσοι έχουν πρόσβαση στα δεδομένα θα γνωρίζουν και θα καταγράφουν τη συμπεριφορά κάθε ατόμου καλύτερα και από ό,τι αν ήταν online. θα είναι δυνατόν να γνωρίζουμε τα προϊόν επέλεξε και αγόρασε κάποιος ή έβαλε πίσω στο ράφι. Εάν έχει πυρετό ή μόλις γλίστρησε στη σκάλα. Πού πήγε και, συμπερασματικά, τα πιθανόν έκανε (π.χ. συνάντηση για φαγητό, επίσκεψη σε νοσοκομείο, επιστροφή στο σπίτι). Το επόμενο βήμα είναι ο συνδυασμός offline και online δεδομένων, ώστε να παράσχουμε ακριβείς προτάσεις προς τον πελάτη, βελτίωση της εξυπηρέτησης εντός καταστήματος, αυτοματοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας και just-in-time διαχείριση αποθεμάτων.
 
Το OMO και η AI θα μας μεταφέρουν σε ένα μέλλον όπου δεν θα υπάρχει ουδεμία διάκριση μεταξύ αυτών των κόσμων. Θα αποκομίσουμε τεράστια οικονομικά οφέλη και θα απολαμβάνουμε άνεση δίχως προηγούμενο, αλλά πρέπει να βρούμε επίσης τρόπους για να προστατεύσουμε την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια των ανθρώπων σε αυτόν τον θαυμαστό καινούριο κόσμο.
 
*CEO της Sinovation Ventures και πρόεδρος του Sinovation Ventures Artificial Intelligence Institute
European Business Review
 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2022 Greek Finance Forum